Συνεχίζοντας την παρουσίαση ανδρικών προτύπων που προβλήθηκαν από τον κινηματογράφο, ο επόμενος σταθμός μας είναι η ταινία «Bonnie and Clyde», όπου ο Warren Beatty ενσάρκωσε στη μεγάλη οθόνη τον διάσημο ληστή τραπεζών Clyde Barrow.

Το ιδιαίτερο με την περίπτωσή του είναι ότι ενώ αποτελούσε ζευγάρι με την Bonnie Parker δεν είχαν σεξουαλικές σχέσεις λόγω της αδυναμίας του Clyde να έχει σεξουαλικές σχέσεις με γυναίκα. Προφανώς δεν πρόκειται ακριβώς για «πρότυπο» αλλά είναι μια ενδιαφέρουσα περίπτωση που δεν συναντιέται συχνά στον κινηματογράφο. Αξίζει λοιπόν να ενταχθεί στη σειρά αυτή των άρθρων ώστε να δούμε από αστρολογικής σκοπιάς πως αποδόθηκε κινηματογραφικά ο παράνομος και σεξουαλικά μπλοκαρισμένος Clyde Barrow.

Η Ιστορία και το Σενάριο

Η ιστορία μας εξελίσσεται στο νότο των Ηνωμένων Πολιτειών μετά το μεγάλο οικονομικό κραχ. Πριν μιλήσουμε όμως για το σενάριο, να πούμε λίγα λόγια για την πραγματική ιστορία. Η Bonnie Parker και ο Clyde Barrow συναντήθηκαν τον Ιανουάριο του 1930 και για τα επόμενα 4 χρόνια αποτέλεσαν διάσημο ζευγάρι κακοποιών με πλήθος από ληστείες τραπεζών αλλά και μικροκλοπών. Η αλήθεια είναι ότι απέκτησαν τόση δημοσιότητα που τους αποδόθηκαν πού περισσότερες ληστείες απ’ όσες πράγματι διέπραξαν. Επίσης, ο θρύλος τους οφείλεται περισσότερο στην ικανότητά τους να γλιτώνουν από τις ενέδρες που τους έστηναν και όχι τόσο για τις ληστείες που διέπρατταν. Ωστόσο και αυτό δεν θα ήταν αρκετό για να χαρίσει τόση φήμη σε κάποιους κακοποιούς. Η ιδιαιτερότητα στην περίπτωσή τους ήταν η Bonnie Parker (δεν είναι τυχαίο που αναφέρεται πρώτη) και τη δημοσιότητα την κέρδισαν όταν μετά από κάποια απόδραση από τον αστυνομικό κλοιό βρέθηκαν κάποιες φωτογραφίες τους κι ένα ποίημα που είχε γράψει. Οι φωτογραφίες και το ποίημα δημοσιεύτηκαν σε όλες τις Ηνωμένες Πολιτείες και η ιδιαίτερη παρουσία και γοητεία της Bonnie τους ανέβασαν πολλά επίπεδα πάνω από τους κοινούς κακοποιούς.

Η Bonnie είχε παντρευτεί πριν κλείσει τα 16 χρόνια της και εγκατάλειψε το σχολείο αν και πολύ καλή μαθήτρια. Μετά από 3 χρόνια και αρκετά προβλήματα με το νόμο, το ζευγάρι χώρισε αν και διαζύγιο δεν βγήκε ποτέ. Μάλιστα η Bonnie κράτησε τη βέρα στο δάχτυλο της μέχρι το τέλος της σύντομης ζωής της. Ζούσε με τη μητέρα της και δούλευε σερβιτόρα στην επαρχία του δυτικού Τέξας όταν γνώρισε και ερωτεύτηκε τον Clyde.

Είναι αμφίβολο αν η ίδια διέπραξε κάποια από τις δολοφονίες που της αποδόθηκαν. Μάλιστα, ένα μέλος της συμμορίας τους κατέθεσε ότι δεν τη θυμόταν ούτε καν να πυροβολεί αστυνομικούς. Ο Clyde μπήκε από νωρίς στη φυλακή για μικροπαραπτώματα: ένα νοικιασμένο αμάξι που άργησε να επιστρέψει, κάποια κλοπιμαία που βρέθηκαν στα χέρια του.

Στη φυλακή κακοποιήθηκε σεξουαλικά από κάποιον συγκρατούμενό του, τον οποίο και χτύπησε μέχρι θανάτου. Αυτός ήταν και ο πρώτος του φόνος. Μίσησε το σωφρονιστικό σύστημα και όλους τους εκπροσώπους του παίρνοντας συνειδητά τη θέση του πολέμιου αυτού του συστήματος.

Στα τέσσερα χρόνια της δράσης του, το ζευγάρι μαζί με τους κατά καιρούς συνεργάτες του, γύριζαν στους δρόμους πότε κάνοντας ληστείες και πότε κυνηγημένοι για να ξεφύγουν. Συχνά απήγαγαν και κάποιους για να έχουν παρέα για λίγο και τους άφηναν πιο κάτω, δίνοντας τους μάλιστα και λεφτά για να γυρίσουν πίσω.

Ωστόσο, συνολικά, από τη δράση της συμμορίας σκοτώθηκαν εννιά αστυνομικοί στις διάφορες ενέδρες που έστηναν. Στο τελευταίο διάστημα της ζωή της, η Bonnie ήταν κουτσή λόγω εγκαυμάτων τρίτου βαθμού στο δεξί της πόδι ύστερα αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Στις αρχές του 1934 ο Clyde κατάφερε κάτι που πρέπει να ήταν όνειρο ζωής: να πετύχει μια ομαδική απόδραση από τις φυλακές του Τέξας. Αυτή η επιτυχία έκανε ιδιαίτερη αίσθηση με αποτέλεσμα να προκαλέσει και την αντίστοιχη κινητοποίηση σε όλη την χώρα. Οι τίτλοι τέλους έπεσαν λίγους μήνες μετά, το Μάιο της ίδιας χρονιάς, σε μια ενέδρα της αστυνομίας σε επαρχιακό δρόμο της Λουϊζιάνα, όταν 6 αστυνομικοί άδειασαν τα όπλα τους πάνω τους. Επίσημα, το σώμα του Clyde είχε 17 διαμπερή τραύματα και της Bonnie 26. Ωστόσο, ο Clyde πέθανε ακαριαία αφού η πρώτη σφαίρα τον βρήκε στο κεφάλι, κάτι που πρόλαβε να δει η Bonnie και να στριγκλίσει πριν πέσει και αυτή νεκρή.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην κηδεία της Bonnie παρευρέθηκαν 20.000 άτομα. Επίσης είναι χαρακτηριστικό ότι οι ασφαλιστικές εταιρίες πλήρωσαν την ασφάλεια ζωής και των δυο τους αλλά από τότε άλλαξαν πολιτική βάζοντας σαν όρο στα συμβόλαια ο θάνατος του ασφαλισμένου να μην οφείλεται σε εγκληματικές πράξεις του.

Αυτή ήταν η πραγματική ιστορία και ας δούμε τώρα σε συντομία και το σενάριο της ταινίας με την οποία θα ασχοληθούμε. Καταρχήν, ας αφήσουμε τους πρωταγωνιστές να μας συστηθούν, για να περάσουμε έτσι από την πραγματικότητα στη μυθοπλασία.

Στο σενάριο λοιπόν, η Bonnie (Faye Dunaway) και ο Clyde (Warren Beatty) γνωρίζονται όταν αυτός σκόπευε να κλέψει το αμάξι της μητέρας της. Το ενδιαφέρον είναι αμοιβαίο από την αρχή όπως και η άνεση ανάμεσά τους. Τόσο που ο Clyde της αποκαλύπτει ότι κάνει ένοπλες ληστείες πριν ακόμα ρωτήσει το όνομά της. H Bonnie το αμφισβητεί για να τον προκαλέσει και αυτός δεν διστάζει να ληστέψει επιτόπου ένα μαγαζί. Η θέα του όπλου και η ληστεία εντυπωσιάζουν την Bonnie, για την ακρίβεια την διεγείρουν σεξουαλικά. Ωστόσο παρά τις προσπάθειές της, ο Clyde δεν ανταποκρίνεται και φυσικά η Bonnie νοιώθει να την έχουν απορρίψει, κάτι στο οποίο δεν έχει συνηθίσει. Ο Clyde προσπαθεί άκομψα να δικαιολογηθεί λέγοντας ότι είναι διαφορετικός κλπ, μάλιστα βιάζεται να δηλώσει ότι δεν του αρέσουν οι άντρες. Και ενώ όλα δείχνουν να έχουν τελειώσει μεταξύ τους, τελικά καταφέρνει να την κερδίσει εξιστορώντας όλη τη μέχρι τώρα ζωή της, την πεζή πραγματικότητα που βιώνει και το όνειρο της να ζήσει κάτι διαφορετικό. Την πείθει μάλιστα ότι μαζί μπορούν να γίνουν κάτι που δεν θα μπορέσουν ποτέ χωριστά.

Στη συνέχεια της ταινίας, οι δυο τους γυρίζουν με διάφορα αυτοκίνητα έχοντας πάρει στην ομάδα τους ένα παιδί από βενζινάδικο και τον αδερφό του Clyde μαζί με την γυναίκα του που κατά λάθος μπλέχτηκαν μαζί τους. Για κακή τους τύχη, είχαν πάει να τους επισκεφτούν, όταν τους περικύκλωσε η αστυνομία. Έτσι απέδρασαν μαζί και αναγκαστικά έμειναν μαζί τους. Αλλά αυτό που ξεκίνησε σαν γοητευτική περιπέτεια πήρε από την αρχή άσχημη τροπή, όταν σε μια ληστεία τράπεζας και εξαιτίας μιας γκάφας του οδηγού (το παιδί από το βενζινάδικο) ο Clyde αναγκάζεται να σκοτώσει έναν άνθρωπο. Πλέον τους κυνηγάνε για ανθρωποκτονία αλλά αυτό δεν πτοεί την Bonnie που δεν δέχεται τη σύσταση του Clyde να γυρίσει σπίτι της.

Η ταινία δίνει έμφαση στην ανθρώπινη πλευρά των πρωταγωνιστών. Έτσι, σε μια ληστεία τράπεζας, παίρνουν τα λεφτά από τα ταμεία αλλά όχι από τον κόσμο. Όταν «συλλαμβάνουν» έναν αστυνομικό που τους κυνηγούσε θα βγάλουν μερικές φωτογραφίες μαζί του και θα τον αφήσουν να φύγει. Ο Clyde επιμένει να υποστηρίζει τη γυναίκα του αδερφού του (κόρη παπά) μόνο και μόνο επειδή είναι μέλος της οικογένειας και παρόλο που είναι εκνευριστική και ξένη με την υπόλοιπη ομάδα. Λίγο πριν το τέλος και ενώ οι πάντες τους κυνηγάνε, παίρνουν το ρίσκο να επισκεφτούν τη μητέρα της Bonnie, επειδή ήθελε να δει τη μητέρα της πριν πεθάνει. Τελικά, όπως συμβαίνει συχνά στο σινεμά, ίσως και στη ζωή, οι συνεργάτες τους τούς πρόδωσαν και ο αστυνομικός που άφησαν να φύγει τους σκότωσε.

Η αντίστροφη μέτρηση είχε αρχίσει από τη στιγμή που έκλεψαν ένα αυτοκίνητο παίρνοντας μαζί τους και το ζευγάρι που το είχε. Και ενώ μετά το πρώτο σοκ, είχαν αρχίσει και αυτοί να χαλαρώνουν, ο άντρας αποκαλύπτει τελείως φυσικά ότι είναι νεκροθάφτης. Αμέσως τους κατεβάζουν από το αυτοκίνητο αλλά για τον θεατή έχει γίνει πια φανερό ότι το τέλος πλησιάζει και είναι αναπόφευκτο. Μετά από ακόμα δύο θεαματικές αποδράσεις, όπου σκοτώθηκε ο αδερφός του Clyde και συνελήφθη η γυναίκα του, βρίσκονται τραυματισμένοι σε μια απομονωμένη φάρμα στη Λουϊζιάνα, όπου τους φιλοξενεί ο πατέρας του παιδιού από το βενζινάδικο.

Σε όλη τη διάρκεια των περιπλανήσεων η Bonnie προσπαθεί να μείνει μόνη με τον Clyde κάτι που ο τελευταίος αποφεύγει συστηματικά. Τελικά, μία μέρα πριν από το θάνατό τους, ο Clyde «ελευθερώνεται» και κάνει έρωτα με την Bonnie. Ήταν τότε που η Bonnie έγραψε σε ποίημα την ιστορία τους, κάτι που είχε ιδιαίτερα θετική επίδραση στον Clyde αφού τον έκανε να νοιώσει σπουδαίος και σημαντικός. Η ταινία έχει αρκετές κωμικές σκηνές και μία από αυτές είναι όταν έχουν κάνει πια έρωτα με τον Clyde να προσπαθεί να καταλάβει αν το έκανε σωστά και να την ρωτάει πως ήταν, αν νοιώθει έτσι όπως θα έπρεπε να νοιώθει μετά από …., χωρίς να μπορεί να ολοκληρώσει μια πρόταση.

Τελικά, όπως αναμενόταν, αυτός που τους φιλοξενούσε έκανε συμφωνία με την αστυνομία για να γλιτώσει το γιο του και την επόμενη μέρα έπεσαν οι τίτλοι του τέλους με την ενέδρα – εκτέλεση τους. Αρκετά όμως μιλήσαμε για την ιστορία και το σενάριο. Καιρός να μιλήσουμε και για αστρολογία.

Ο Χάρτης της Ταινίας (1)

Η ταινία προβλήθηκε για πρώτη φορά στις 04/08/1967 σ’ ένα κινηματογραφικό φεστιβάλ στο Μόντρεαλ του Καναδά. Ακολουθεί ο χάρτης της πρεμιέρας.

Να υπενθυμίσουμε εδώ ότι σε αυτή τη σειρά των άρθρων ο χάρτης της ταινίας φτιάχνεται για μια τυπική ώρα, 2:00 το μεσημέρι, αλλά στην ανάλυση δεν ασχολούμαστε καθόλου με οίκους, ωροσκόπο κλπ.

Θέση και Διάταξη των Πλανητών

Μιας και μιλάμε για ένα αντρικό πρότυπο, οι πρώτοι πλανήτες που κοιτάμε είναι ο Ήλιος και ο Άρης. Έχουμε λοιπόν τον Ήλιο στο Λέοντα και τον Άρη στο Σκορπιό, σε σταθερά ζώδια και οι δύο. Μάλιστα, ο Ήλιος είναι κυρίαρχος στον Λέοντα αλλά και ο Άρης παραδοσιακά έχει τη νυχτερινή κυριαρχία του στον Σκορπιό. Με τους δύο «αρσενικούς» πλανήτες σε τόσο δυνατές θέσεις, ίσως φαίνεται παράξενο ο ήρωας μας να έχει σεξουαλικό πρόβλημα. Ας σκεφτούμε όμως ότι ο προηγούμενος ήρωας που εξετάσαμε ήταν ο υπερσεξουαλικός James Bond που στην πρεμιέρα του είχε Ήλιο και Άρη σε πτώση. Ας μη βγάζουμε λοιπόν βιαστικά συμπεράσματα. Έχουμε έναν Ήλιο στο Λέοντα που θέλει να κάνει αισθητή την παρουσία του, να φαίνεται και να προκαλεί το θαυμασμό. Ο Άρης όμως στο Σκορπιό προτιμάει τις υπόγειες διαδρομές και την ένταση που δεν εξωτερικεύεται εύκολα. Ωστόσο, ο Άρης σ’ έναν χάρτη θα πρέπει να δράσει σύμφωνα με τις οδηγίες του Ήλιου Αλλά αυτός ο Άρης είναι αρκετά ισχυρός για να ακολουθήσει οδηγίες αλλουνού και πολύ διαφορετικός από το Ήλιο για να τα βρουν σ’ έναν κοινό μέσο όρο. Έτσι, ο Clyde λειτουργούσε πολύ με τον Ήλιο στον Λέοντα του, καταπιέζοντας ή αγνοώντας τον Άρη στον Σκορπιό. Είναι χαρακτηριστικό ότι παρόλο που βρισκόταν σε εξαιρετικά μειονεκτική θέση απέναντι στην Bonnie, λόγω του γνωστού προβλήματός του, ήταν ο αδιαφιλονίκητος αρχηγός της συμμορίας και δεν δίσταζε να τα βάζει και μαζί της, όταν θεωρούσε ότι αυτό χρειαζόταν. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι απέφυγε και τα καυστικά σχόλια από την πλευρά της («κάνεις πολύ καλή διαφήμιση αλλά δεν έχεις τίποτα να πουλήσεις», «το μόνο ιδιαίτερο σε σένα είναι οι ιδιαίτερες ιδέες σου για τον έρωτα που είναι το να μην κάνεις καθόλου έρωτα»).
Μιας όμως και μιλάμε για ζευγάρι, θα πρέπει να δούμε και τους αντίστοιχους «θηλυκούς» πλανήτες. Έχουμε λοιπόν Σελήνη στον Καρκίνο και Αφροδίτη στην Παρθένο. Η κυρίαρχη Σελήνη στο ζώδιο της φέρνει μια ισορροπία ως προς την αντίστοιχη κυριαρχία του Ήλιου. Η αρσενική και θηλυκή ενέργεια λοιπόν, εκφράζονται διαφορετικά αλλά εξίσου έντονα. Άλλωστε η Σελήνη στον Καρκίνο ταιριάζει στην Bonnie που όταν κατάλαβε ότι το τέλος πλησιάζει και είναι αναπόφευκτο, κάπως σαν τελευταία επιθυμία της, θέλησε να δει για τελευταία φορά τη μητέρα της. Η Αφροδίτη όμως είναι σε πτώση στην Παρθένο και μάλιστα είναι σχεδόν στάσιμη στον ουρανό αφού τις επόμενες μέρες γύρισε ανάδρομη. Είναι αυτή μια Αφροδίτη αντάξια της θρυλικής Bonny Parker; Η Παρθένος είναι από τα παρεξηγημένα ζώδια του ζωδιακού κύκλου, ίσως και λόγω του ονόματός του. Ωστόσο, αν υπήρξε κάποιος πραγματικά παρθένος στην ιστορία μας, αυτός ήταν Clyde με τον πολλά υποσχόμενο Άρη στο Σκορπιό. Το μεταβλητό ζώδιο της Γης έχει την απαιτούμενη ευελιξία ώστε να ψάχνει πάντα κάτι καλύτερο και την ανάγκη αυτό το καλύτερο να αποτελεί μια χειροπιαστή πραγματικότητα. Έτσι δεν θα αποδεχτεί κάτι που είναι αρκετά καλό, αναζητώντας πάντα το τέλειο. Άλλωστε το αστρολογικό γεγονός της δεκαετίας του ’60 ήταν η σύνοδος Ουρανού / Πλούτωνα στην Παρθένο που έφερε όλη εκείνη την αμφισβήτηση και την αναζήτηση ενός άλλου τρόπου ζωής. Στον χάρτη της ταινίας μας, αυτή η σύνοδος είναι ακόμα σε ισχύ αν και ο Ουρανός έχει αρχίσει να απομακρύνεται.

Ωστόσο το ερώτημα παραμένει: Ο συνδυασμός Καρκίνου / Παρθένου είναι κατάλληλος για να εκφράσει την πρωταγωνίστρια της ταινίας μας, που παράτησε τα πάντα για να ακολουθήσει έναν παράνομο, ακόμα και στον αναπόφευκτο θάνατό του; Και μάλιστα ενώ δεν μπορούσε ούτε να κάνει έρωτα μαζί του; Προσωπικά, δυσκολεύομαι να σκεφτώ κάποιον πιο κατάλληλο συνδυασμό. Η Αφροδίτη στην Παρθένο νοιώθει κάπως άβολα (σε πτώση) και γι’ αυτό μπορεί να είναι υπερβολικά δραστήρια και να το παρακάνει. Σ’ ένα ζώδιο που, όπως είπαμε, ψάχνει διαρκώς το κάτι καλύτερο, αυτό γίνεται ιδιαίτερα επικίνδυνο. Κι όταν αυτή η Αφροδίτη είναι στάσιμη στον ουρανό γίνεται τελείως απρόβλεπτη. Όταν κάτι «της γυαλίσει» θα το διεκδικήσει όσο μπορεί χωρίς να το πολυσκεφτεί. Δεν θα διστάσει ακόμα και να θυσιαστεί προσφέροντας τον εαυτό της. Και με τη Σελήνη στον Καρκίνο, θα αποδεχτεί ακόμα και το να έχει ένα «μητρικό» ρόλο σε μια σχέση. Άλλωστε και ο Ερμής, κυβερνήτης της Αφροδίτης, στον Καρκίνο βρίσκεται κάνοντάς την να λειτουργεί τελείως συναισθηματικά.

Αξίζει τον κόπο να αναφέρουμε ότι ένα παρόμοιο δίλημμα είχε και μια άλλη πρωταγωνίστρια στις ταινίες που έχουμε εξετάσει. Ήταν η Kathie στον Ατίθασο. Εκεί τα πράγματα ήταν πιο εύκολα αφού ο ατίθασος Johnny δεν ήταν κανένας παράνομος και ούτε είχε κάποιο σεξουαλικό πρόβλημα. Ωστόσο, η Kathie προτίμησε να μείνει στην ήσυχη πόλη της. Μια απόφαση που ίσως ξένισε αλλά εκεί η Αφροδίτη ήταν στον Αιγόκερο και για την Kathy η προσωπική ακεραιότητα σύμφωνα με τα μέτρα της κοινωνίας στην οποία ζούσε, ήταν πάνω απ’ όλα. Πάνω ακόμα και από τη σύνοδο τής Σελήνης της με τον Άρη του στον Σκορπιό.
Αν ακόμα κάποιοι έχουν τις αμφιβολίες τους για το ζώδιο της Παρθένου όσο αναφορά την Bonnie, να πω ότι η πραγματική Bonnie Parker ήταν γεννημένη 1 Οκτωβρίου 1910, έχοντας Αφροδίτη αλλά και Σελήνη στην Παρθένο. Κι αν κάποιοι πιστεύουν ότι με τόσο ισχυρούς Ήλιο / Άρη, ο Clyde δεν μπορεί να είχε σεξουαλικό πρόβλημα, να πω ότι ο πραγματικός Clyde Barrow ήταν γεννημένος 24 Μαρτίου 1909, με Ήλιο στον Κριό και Άρη στον Αιγόκερο. Δηλαδή και τους δύο στην έξαρση τους.

Πριν κλείσουμε αυτήν την ενότητα, να πούμε ακόμα δύο πράγματα. Το πρώτο είναι για τη γενική διάταξη των πλανητών, με τους 9 πλανήτες στη μια μεριά του χάρτη και τον Κρόνο απέναντί τους. Δεν θα πρέπει να μας ξενίζει αυτό, αφού ο Κρόνος εκπροσωπεί παραδοσιακά την τάξη και το νόμο. Η ταινία όμως αναφέρεται σ’ ένα ζευγάρι παρανόμων, που προφανώς είχε το νόμο απέναντί του. Το δεύτερο σημείο που θέλω να επισημάνω είναι η φάση του κύκλου Ήλιου / Σελήνης, με τη Σελήνη να πλησιάζει τον Ήλιο. Ουσιαστικά το επόμενο βράδυ είχαμε τη νύχτα χωρίς φεγγάρι ή αλλιώς τη Νέα Σελήνη ή τη σύνοδο Ήλιου / Σελήνης. Ο κύκλος έκλεινε λοιπόν και οι ήρωες μας δεν είχαν να κρατηθούν από κάτι δεδομένο. Τα πάντα, όχι μόνο αμφισβητούνταν αλλά είχαν κιόλας εγκαταλειφθεί. Μια «ζαριά» τους έμενε και αποφάσισαν να την ρίξουν μαζί.

Όψεις

Ο χάρτης έχει δύο δύσκολες όψεις: το τετράγωνο Ήλιου / Άρη και τη χιαστί Αφροδίτης / Κρόνου. Είπαμε παραπάνω ότι τα ζώδια του Ήλιου και του Άρη έχουν πολύ διαφορετικά αιτήματα και βέβαια δεν είναι τυχαίο ότι ανήκουν στο Σταθερό Σταυρό με σχέση τετραγώνου μεταξύ τους. Καλό θα ήταν να είχε αποφευχθεί και η όψη τετραγώνου ανάμεσα σε Ήλιο και Άρη, αλλά ο ήρωας μας δεν ήταν τόσο τυχερός. Το τετράγωνο ανάμεσα στους «αρσενικούς» πλανήτες επισημοποιεί την κόντρα τους και το αντίστοιχο μπλοκάρισμα. Προφανώς γινόταν μεγάλη μάχη μέσα του και ένοιωθε ότι είχε να αποδείξει πολλά. Είπαμε ότι από τις ισχυρές θέσεις στις οποίες βρίσκονταν και οι δύο πλανήτες, ήταν δύσκολο να υπάρξει υποχώρηση. Και είναι χαρακτηριστικό πως όταν τελικά κατάφερε να κάνει έρωτα με την Bonnie, γεμάτος θαυμασμό και απορία έλεγε ότι δεν χρειάστηκε να προσπαθήσει καθόλου.

Πριν δούμε τη χιαστί της Αφροδίτης, ας ολοκληρώσουμε με τον Ήλιο που έχει ακόμα μια σύνοδο με το Δία και ένα τρίγωνο με τον Κρόνο. Η σύνοδος με το Δία δεν θα πρέπει να προξενεί έκπληξη αφού ο Clyde ήταν υπερβολικός στις αντιδράσεις του και είχε μεγάλη ανάγκη να νοιώσει σημαντικός. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο πως αυτό που δεν κατάφερε η Bonnie με τα θηλυκά της θέλγητρα, το πέτυχε μ’ ένα ποίημά της που τον έκανε να πιστέψει ότι είναι πράγματι ξεχωριστός και σπουδαίος. Να αποκτήσει έτσι εμπιστοσύνη στον εαυτό του. Αλλά το τρίγωνο του Ήλιου με τον Κρόνο είναι παράξενο. Η ίδια όψη υπήρχε και στην πρεμιέρα του James Bond αλλά εκεί ήταν αναμενόμενο αφού ο μυστικός πράκτορας εργάζεται για την επιβολή του νόμου. Ο Clyde όμως έχει καμία σχέση με το νόμο; Φυσικά και έχει. Οι εκπρόσωποι του νόμου και όλα όσα αυτοί αντιπροσωπεύουν ήταν ο εύκολος αντίπαλος. Το σίγουρο κανάλι για να διοχετευτεί η μπλοκαρισμένη ενέργειά του και να νοιώσει πετυχημένος. Έχοντας σύνοδο Ήλιου / Δία στο Λέοντα η ενέργεια ξεχειλίζει αλλά το πρόβλημα του ήταν το τετράγωνο από τον Άρη που δεν άφηνε αυτήν την ενέργεια να εκφραστεί με όση ελευθερία της πρέπει. Αν ο Ήλιος ήταν σε αντίθεση με τον Κρόνο, θα λέγαμε ότι είχε δύο αντιπάλους: έναν εξωτερικό κι έναν εσωτερικό. Τώρα όμως, φαίνεται ότι οι μάχες του με τους αστυνομικούς ήταν η δικλείδα ασφαλείας για να μην εκραγεί, ενώ ο πραγματικός του αντίπαλος ήταν ο εαυτός του. Τα τρίγωνα μας δίνουν τέτοιες εύκολες διεξόδους που συχνά δεν οδηγούν πουθενά. Για το πόσο πραγματικός αντίπαλος ήταν ο Κρόνος, αρκεί να σκεφτούμε ότι βρίσκεται στη πτώση του στο ζώδιο του Κριού. Είναι δηλαδή στην κυριαρχία του Άρη και στην έξαρση του Ήλιου. Τίποτα περισσότερο δηλαδή από ένα διαθέσιμο αποδέκτη του εσωτερικού θυμού από το τετράγωνο Ήλιου / Άρη.

Αν ο Ήλιος είναι σε τρίγωνο με τον Κρόνο, η Αφροδίτη είναι σε χιαστί μαζί του. Δεν έχουν κάτι να χωρίσουν, δεν είναι αντίπαλοι, δεν ψάχνει κάποιο άλλοθι στον εκπρόσωπο του νόμου και της τάξης, ούτε και θέλει να έχει παρτίδες μαζί του. Αλλά η χιαστί υπάρχει για να θυμίζει την παρουσία του, όσο κι αν προσπαθεί να την αγνοεί. Σχολιάσαμε και πριν την περίεργη απόφαση της Bonnie να παρατήσει τα πάντα για να ακολουθήσει έναν παράνομο, αναφέροντας την ευαίσθητη θέση της Αφροδίτης, έτοιμη να αλλάξει πορεία και να πάρει «ανάποδες στροφές». Η χιαστί από τον Κρόνο μας δίνει μια ακόμα εξήγηση. Η Bonnie δεν ήθελε να έχει πάρε – δώσε με το νόμο αλλά η χιαστί μπορεί να παλαντζάρει ανάμεσα στο τρίγωνο και στην αντίθεση και το ζήτημα ήταν ποιος θα την κερδίσει. Από τη στιγμή που την κέρδισε ο παράνομος, ο κύβος ερρίφθη και η Bonnie βρέθηκε απέναντι από το νόμο. Χωρίς μάλιστα να παλαντζάρει καθόλου στην απόφασή της. Όπως είπαμε, ήταν έτοιμη να πάρει «ανάποδες στροφές» και με μια Σελήνη στον Καρκίνο οι σχέσεις που δημιουργεί είναι παντοτινές. Ο πραγματικά παράνομος και επικίνδυνος ήταν ο Clyde (με το τρίγωνο στον Κρόνο) αλλά αυτή που ήταν το σύμβολο στην ιστορία ήταν η Bonnie. Ίσως αξίζει να αναφέρουμε εδώ ότι η ταινία έκανε πρεμιέρα Παρασκευή, στη μέρα της Αφροδίτης.

Αναφερθήκαμε πριν στη σύνοδο Ουρανού / Πλούτωνα στην Παρθένο που ήταν το αστρολογικό γεγονός της δεκαετίας του ’60. Ειδικά το καλοκαίρι του 1967 έχει χαρακτηριστεί σαν «καλοκαίρι του έρωτα» και ένα από τα σημεία αναφοράς του ήταν η συγκεκριμένη ταινία με την περίεργη ερωτική ιστορία της Bonnie και του Clyde. Η Αφροδίτη της ταινίας προσέγγισε αυτή τη σύνοδο αλλά την έφτασε αρκετά αργότερα, αφού, όπως είπαμε, γύρισε ανάδρομη. Ωστόσο και από μόνη της αυτή η προσέγγιση δείχνει ότι η αξίες της ταινίες ταυτίζονται με το ανατρεπτικό πνεύμα της εποχής. Ή, αν θέλετε σε άλλο επίπεδο ερμηνείας, η Bonnie (Αφροδίτη) σε σύνοδο με τον Πλούτωνα δεν θα το σκεφτόταν δεύτερη φορά για να εγκαταλείψει τα πάντα, να ανατρέψει εκ βάθρων τη ζωή της και να ακολουθήσει έναν παράνομο. Το άλλο αστρολογικό γεγονός της δεκαετίας του ’60 ήταν η διέλευση του Ποσειδώνα από το Σκορπιό, κάτι που έχει συνδεθεί με τη σεξουαλική επανάσταση. Στον χάρτη μας, το τρίγωνο Ποσειδώνα με τη σύνοδο Σελήνης / Ερμή περικλείει όλους τους άλλους πλανήτες, εκτός βέβαια από τον Κρόνο, που όπως είπαμε βρίσκεται απέναντι από τους υπόλοιπους. Για την ακριβή θέση της Σελήνης δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι αλλά οπωσδήποτε ήταν στον Καρκίνο και αρκετά κοντά στον Ερμή. Μπορούμε έτσι να δούμε ότι όλος ο επικοινωνιακός θόρυβος γύρω από το ζευγάρι οφείλεται στην Bonnie (Σελήνη) αφού χωρίς αυτήν ο Clyde θα ήταν ένας κοινός κακοποιός. Όσο για το τρίγωνο με τον Ποσειδώνα είναι ένα ακόμα στοιχείο του ουτοπικού χαρακτήρα του όλου εγχειρήματος.

Μιλήσαμε αρκετά για την Αφροδίτη που ήταν έτοιμη να «παρασυρθεί» σε αυτήν την περιπέτεια αλλά και η Σελήνη σε τρίγωνο με τον Ποσειδώνα, εξάγωνο με Ουρανό / Πλούτωνα ασφυκτιούσε στα στενά όρια της μικρής πόλης και εμπνευσμένη από το ανατρεπτικό πνεύμα της εποχής ήθελε να αφήσει το στίγμα της στην κοινωνία. Με αυτήν την έννοια, ο Clyde ήταν μόνο μια καλή αφορμή. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε όλες τις άλλες ταινίες που έχουμε εξετάσει, υπάρχει μια κλειστή όψη Άρη / Σελήνης που εξηγεί και την επίδραση του συγκεκριμένου προτύπου στον κόσμο (Σελήνη). Αυτή η όψη απουσιάζει τώρα και ίσως δεν είναι τυχαίο πως δεν μιλάμε ακριβώς για κάποιο πρότυπο, τουλάχιστον όχι για κάποιον που θα τον ζήλευαν πολλοί. Γενικά, οι όψεις ανάμεσα στους «αρσενικούς» και στους «θηλυκούς» πλανήτες απουσιάζουν. Αν το πρόγραμμά μας ήταν λίγο πιο «ανεκτικό» στις ανοχές θα μας έδινε ένα μακρινό εξάγωνο ανάμεσα σε Άρη και Αφροδίτη. Όμως, σε κάθε περίπτωση, η αλληλεπίδραση της αρσενικής με τη θηλυκή ενέργεια είναι πολύ περιορισμένη. Φαίνεται ότι ο Άρης δεν μπλοκάρει μόνο την ενέργεια του Ήλιου με το τετράγωνό του αλλά από το ζώδιο της αδυναμίας της Αφροδίτης και της πτώσης της Σελήνης δημιουργεί τοίχος που δεν αφήνει να τον προσεγγίσουν. Όσο κι αν ο ίδιος το θέλει απεγνωσμένα.

Αποκλείσεις και Απλανείς

Ξεφεύγοντας για λίγο από τον ζωδιακό κύκλο, θα ρίξουμε μια σύντομη ματιά στις αποκλείσεις των πλανητών και σε κάποιους απλανείς αστέρες. Στον παρακάτω πίνακα βλέπουμε τις αποκλείσεις αυτές από τον ισημερινό της γης, με τη σειρά των πλανητών από το βορρά προς το νότο. Με θετικό πρόσημο σημειώνεται το βόρειο γεωγραφικό πλάτος και με αρνητικό το νότιο.

Βλέπουμε στον πίνακα ότι η Σελήνη βρίσκεται εκτός ορίων (πέρα από το όριο των 23ο44’ όπου φτάνει ο Ήλιος), έχουμε παραλληλία τριών πλανητών (Ήλιος, Δίας, Πλούτωνας) καθώς επίσης και Αφροδίτη / Κρόνου.

Μια εκτός ορίων Σελήνη, μπορεί να δείξει την ανεξάρτητη Bonnie που λειτουργεί τελείως συναισθηματικά και πέρα κάθε λογικής. Είπαμε πριν ότι στο ζωδιακό κύκλο οι 9 στους 10 πλανήτες βρίσκονται ανάμεσα στο τρίγωνο Σελήνης / Ερμή και Ποσειδώνα στο Νερό. Τώρα βλέπουμε ότι και στις αποκλείσεις τα δύο όρια είναι η Σελήνη και Ποσειδώνας. Το ζευγάρι μας κυνήγησε και κάποιες φορές πίστεψε σε μια ουτοπία. Η «ακραία» Σελήνη όμως μπορεί να δείξει και τη μεγάλη ανταπόκριση / αποδοχή που είχε η ταινία στον κόσμο, μιας και η Σελήνη συμβολίζει γενικότερα το λαό.

Ο Ήλιος είναι σε σύνοδο με το Δία, κάτι που ισχυροποιείται από την παραλληλία τους. Εδώ όμως εμπλέκεται και ο Πλούτωνας. Είπαμε για τη σύνοδο Ήλιου / Δία που έχει το μπλοκάρισμα (τετράγωνο) από τον Άρη και την εύκολη διέξοδο (τρίγωνο) στον Κρόνο. Η παρουσία όμως του Πλούτωνα κάνει τα πράγματα πιο δραματικά. Παύει να είναι ένα απλό παιχνίδι και γίνεται ζήτημα ζωής και θανάτου. Δημιουργείται ένα τεράστιο απόθεμα ενέργειας που πρέπει να εκφραστεί και μια προσωπικότητα υπερβολικά δραματική σε κάθε της έκφραση.

Η παραλληλία της Αφροδίτης με τον Κρόνο είναι ίσως μη αναμενόμενη. Συμβαίνει επειδή και οι δύο πλανήτες βρίσκονται κοντά στις ισημερίες αλλά από διαφορετική πλευρά. Όπως είδαμε, στο ζωδιακό κύκλο, συνδέονται με χιαστί. Μια Αφροδίτη λοιπόν στάσιμη κοντά στον ισημερινό, σε πτώση στην Παρθένο και «καταπιεσμένη» από τον Κρόνο. Είναι μια τελείως απρόβλεπτη Αφροδίτη που ψάχνει την ευκαιρία της για να εκπλήξει τους πάντες. Ίσως αργήσει να πάρει μια απόφαση αφού όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά αλλά δεν είναι καθόλου επιπόλαιη κι όταν πάρει ένα δρόμο δεν θα γυρίσει εύκολα πίσω.

Σχετικά με τους απλανείς, υπάρχουν πάρα πολλοί και δεν έχει νόημα να αναφέρουμε κάθε επαφή πλανητών με τους αστέρες. Μένοντας στους πλέον σημαντικούς, αξίζει να σημειωθεί ότι η παραλληλία Ήλιου / Δία / Πλούτωνα με τον Ποσειδώνα από την άλλη πλευρά του Ισημερινού συμβαίνει στην ίδια ζώνη που σηματοδοτείται από δύο από τους πιο λαμπρούς αστέρες του ουρανού. Συγκεκριμένα, τον Σείριο με απόκλιση –16ο42’, και τον Altebaran, στα +16ο31’. O Σείριος στον αστερισμό του Μεγάλου Κυνός είναι το πιο λαμπρό αστέρι στον ουρανό και ένα από τα πιο κοντινά στη γη. Η εμφάνισή του από την αρχαιότητα είχε συνδεθεί με την έναρξη της πιο ζεστής περιόδου του καλοκαιριού και γι’ αυτό προκαλούσε πάντα κάποιο φόβο. Ο Altebaran (που στα αραβικά σημαίνει ο «ακόλουθος») πήρε το όνομα του επειδή εμφανίζεται, ακολουθεί, τις Πλειάδες. Είναι το 7ο πιο λαμπρό αστέρι στη ζώνη των τροπικών και αποτελεί το δεξί μάτι στον αστερισμό του Ταύρου. Θεωρείται ένα από τα τέσσερα «βασιλικά» αστέρια σύμφωνα με τους αρχαίους πέρσες αστρολόγους επειδή πριν από 5.000 χρόνια περίπου η εμφάνιση του συνέπιπτε με την εαρινή ισημερία. Το ζευγάρι Σείριος – Altebaran είναι από το πλέον χαρακτηριστικά, αφού εκτός από την λαμπρότητα και την εγγύτητά τους, απέχουν ίση απόσταση αλλά από διαφορετικές πλευρές από την προβολή στον ουρανό του ισημερινού της γης.

Ο Σείριος θεωρείται της φύσης Δία και Άρη, δηλαδή με πολλές δυνατότητες αλλά και κινδύνους. Στην παραλληλία του με τον Ποσειδώνα του χάρτη μπορεί να δώσει φτερά στο όνειρο και πίστη σε μια ουτοπία πέρα από κάθε ρεαλιστική πραγματικότητα. Ο Altebaran θεωρείται ότι δίνει θάρρος και δημοτικότητα που συχνά αποδεικνύεται εφήμερη ενώ κρύβει κινδύνους από την άσκηση βίας. Στην παραλληλία του με Ήλιο / Δία / Πλούτωνα έφερε πράγματι ιδιαίτερη δημοτικότητα από την άσκηση βίας. Νομίζω ότι η παραλληλία τεσσάρων πλανητών με το ζευγάρι Σειρίου / Altebaran είναι μια ακόμα ένδειξη των ακραίων καταστάσεων των ηρώων μας.

Τα Σύμβολα Sabian

Ας δούμε τώρα τι μας λένε τα σύμβολα Sabian των μοιρών του Ήλιου και του Άρη. Καταρχήν το σύμβολο του Ήλιου είναι «Βραδινό πάρτι στο γκαζόν». Βρισκόμαστε λοιπόν στο τέλος της ημέρας, σ’ ένα περιβάλλον ανεπίσημο αλλά αρκετά εύπορο. Ο Ήλιος του ήρωά μας γνωρίζει ότι ο χρόνος του τελειώνει αλλά δεν σκοπεύει να περάσει απαρατήρητος. Θέλει να πάρει μέρος στο πάρτι και, ακόμα καλύτερα, αν είναι δυνατόν, να χαλάσει το πάρτι. Σημασία έχει να κάνει αισθητή την παρουσία του, πέρα από πρωτόκολλα καλής συμπεριφοράς και σε όσο πιο υψηλό επίπεδο γίνεται.

Το σύμβολο του Άρη είναι «Οδοντιατρική εργασία». Τα δόντια αποτελούν το πρώτο στάδιο επεξεργασίας της τροφής, συμβολικά το πρώτο στάδιο χώνευσης και αποδοχής όσων προσλαμβάνουμε από το περιβάλλον. Συχνά χαλάνε και γι’ αυτό χρειάζονται φροντίδα που πολλές φορές περιλαμβάνει την αφαίρεση του χαλασμένου κομματιού. Καλά είναι τα πάρτι λοιπόν και οι κοινωνικές συναναστροφές αλλά όλο αυτό το πάρε-δώσε δημιουργεί εσωτερικές φθορές που πρέπει να διορθωθούν. Χρειάζεται λεπτή και προσεκτική, εσωτερική εργασία για να αφαιρεθεί το σάπιο κομμάτι, απόρροια της μειωμένης φροντίδας με την οποία προσλάμβανε τα ερεθίσματα από το περιβάλλον του.

Και τα σύμβολα λοιπόν, μας δείχνουν τα δυο διαφορετικά αιτήματα των πλανητών. Ο Ήλιος ήθελε να το γλεντήσει όσο μπορούσε ενώ ο Άρης προσπαθούσε να μαζέψει τα σπασμένα και να διορθώσει τα εσωτερικά τραύματα. Επειδή όμως η ερμηνεία των συμβόλων μπορεί να γίνει σε πολλαπλά επίπεδα, τα δύο σύμβολα μπορούν να μας δείξουν επίσης την χαλαρότητα στις κοινωνικές συναναστροφές που χαρακτήριζε την εποχή της ταινίας με παράλληλο γκρέμισμα παλαιωμένων κοινωνικών προτύπων. Η αφαίρεση του σάπιου κομματιού που έχει αρχίσει να βρομάει, ήταν απαραίτητη προϋπόθεση για να γίνουν αποδεκτά, να χωνευτούν, τα νέα ήθη. Και η ταινία τα κατάφερε πολύ καλά στο θέμα αυτό.

Συναστρία Warren Beatty – Bonnie and Clyde (2)

Η ταινία υπήρξε ιδιαίτερα σημαντικό στοίχημα για τον Warren Beatty αφού εκτός από πρωταγωνιστής ήταν και παραγωγός της. Η επιτυχία της έβαλε την καριέρα του σε γερές βάσεις. Ας δούμε λοιπόν τη συναστρία του Warren Beatty με τον χάρτη της ταινίας. Ο σύνθετος χάρτης είναι ο ακόλουθος με τον χάρτη της ταινίας στον εσωτερικό κύκλο και τον χάρτη του ηθοποιού στον εξωτερικό.

Βλέπουμε από τις θέσεις των πλανητών ότι η ταινία έκανε πρεμιέρα λίγο μετά την πρώτη επιστροφή του Κρόνου, ο οποίος στο γενέθλιο χάρτη του βρίσκεται σε κρίσιμη θέση, πάνω στην ακμή του 7ου οίκου. Συγκεκριμένα, ο Κρόνος σταμάτησε και γύρισε ανάδρομος ανάμεσα στη γενέθλια σύνοδο του Ήλιου / Ερμή στον Κριό / 7ο οίκο. Στο Μεσοδιάστημα της συνόδου, αν προτιμάτε. Ο Ήλιος με το Δία από τον Λέοντα ήταν σε τρίγωνο με αυτήν τη γενέθλια σύνοδο.

Επίσης, ο Warren Beatty έχει μια γενέθλια σύνοδο Αφροδίτης / Ουρανού στον Ταύρο / 8ο οίκο και ο Άρης της ταινίας βρέθηκε απέναντί της. Είδαμε τον Κρόνο στην ακμή του 7ου, Ήλιο / Ερμή στον 7ο, τώρα και η Αφροδίτη είναι ανάδρομη και σε σύνοδο με τον Ουρανό στον 8ο. Φαίνεται ότι ο συγκεκριμένος ηθοποιός έχει θέματα να επιλύσει στους τομείς των σχέσεων του και οι πλανήτες της ταινίας ήρθαν να τα τονίσουν.

Ακόμα, έχει μια αντίθεση Δία / Πλούτωνα στον 4ο –10ο οίκο με τη Σελήνη από τον 2ο και τον Κρόνο από τον 6ο σε τρίγωνο και εξάγωνο μαζί τους. Ουσιαστικά, έχει ένα Μεγάλο Τρίγωνο στο Νερό που γίνεται «χαρταετός» με την αντίθεση του Δία στον Πλούτωνα. Εδώ έρχεται το τρίγωνο της ταινίας Σελήνη / Ερμή – Ποσειδώνα από το 10ο και 2ο οίκο να δείξει ότι η ταινία θα αποτελέσει μεγάλη επιτυχία που θα του χαρίσει την αναγνώριση που ζήταγε.

Ο Ποσειδώνας του Warren Beatty βρίσκεται στην Παρθένο / 12ο οίκο σε τετράγωνο με τους Δεσμούς της Σελήνης του. Αυτός ο Ποσειδώνας ενεργοποιήθηκε από τη σύνοδο Ουρανού / Πλούτωνα της περιόδου εκείνης, ακόμα και από την Αφροδίτη της ταινίας. Με τον Ποσειδώνα σε τέτοια θέση και κάτω από τέτοια επίδραση δεν είναι περίεργο που εμπνεύστηκε την ταινία που θα αποτελέσει σημείο αναφοράς για ολόκληρη εκείνη την εποχή. Όπως είπαμε, δεν ήταν απλά πρωταγωνιστής αλλά ουσιαστικά και δημιουργός της ταινίας.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι ο Warren Beatty δεν έχει κανέναν πλανήτη σε ζώδιο του Αέρα, πράγμα περίεργο για έναν άνθρωπο του θεάματος. Αλλά συχνά η έλλειψη από κάτι, μας κάνει να στραφούμε σ’ αυτό. Άλλωστε η πρώτη του επιλογή ήταν να γίνει αθλητής στο αμερικάνικο ποδόσφαιρο. Και ήταν μάλιστα αρκετά πετυχημένος, μέχρι που η μεγαλύτερη αδερφή του, ηθοποιός η ίδια, τον έπεισε να το γυρίσει στο σινεμά, αργότερα και στην πολιτική. Ίσως βοήθησαν και οι Δίδυμοι στο Μεσουράνημά του. Πάντως κανέναν πλανήτη στον Αέρα δεν έχει και ο χάρτης της ταινίας. Όπως είπαμε, ήταν δικό του δημιούργημα.

Επίλογος 

Έτσι ολοκληρώνουμε τη μελέτη του χάρτη της ταινίας Bonnie and Clyde και του χαρακτήρα του πρωταγωνιστή της. Ο Warren Beatty σαν Clyde Barrow ήταν δυναμικός, γοητευτικός, δεν δίσταζε να κάνει ληστείες, να τα βάζει με τους αστυνομικούς αλλά δεν μπορούσε να κάνει έρωτα, ακόμα κι έχοντας δίπλα του μια Faye Dunaway στα καλύτερά της. Η ταινία προβλήθηκε και είχε τεράστια απήχηση σε μια εποχή γενικότερης αμφισβήτησης των καθιερωμένων προτύπων και αναζήτησης εναλλακτικών δρόμων. Αν και από τις 9 υποψηφιότητες για Όσκαρ κέρδισε μόνο 2 (δεύτερου γυναικείου ρόλου και φωτογραφίας) έφτιαξε την καριέρα των πρωταγωνιστών της χαρίζοντας τους, εκτός από τις πρώτες υποψηφιότητες για Όσκαρ, και έναν ρόλο που τους σημάδεψε για πάντα.

Σήμερα, η μνήμη των Bonnie και Clyde δεν έχει ξεχαστεί ακόμα. Δύο κινηματογραφικές ταινίες, μία τηλεοπτική, μιούζικαλ και πολλά τραγούδια είναι αφιερωμένα στο διάσημο ζευγάρι. Μέχρι και στην χώρα μας ανέβηκε πρόσφατα σχετική θεατρική παράσταση. Κάθε χρόνο, στην επέτειο και στον τόπο της ενέδρας – εκτέλεσής τους γίνεται φεστιβάλ στη μνήμη τους. Ένα πέτρινο σημάδι που τοποθετήθηκε στο σημείο του θανάτου τους, παραμορφώθηκε από πολλούς που θέλανε ένα κομμάτι σαν σουβενίρ ή που το πυροβόλησαν. Ένα μεταλλικό κομμάτι που μπήκε σαν συμπλήρωμα, κλάπηκε. Τα όπλα τους πουλήθηκαν για εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια σε μια δημοπρασία. Κι αν μας κάνει εντύπωση η τόση φασαρία για ένα ζευγάρι παρανόμων, ας μη ξεχνάμε ότι μιλάμε για την Αμερική του μεγάλου κραχ, όταν το σύστημα είχε καταρρεύσει και πολύς κόσμος είχε οδηγηθεί στην εξαθλίωση. Η παράνομη δράση τους ήταν η εκδίκηση του απλού κόσμου στις καταχρήσεις του μεγάλου κεφαλαίου και της κρατικής εξουσίας.

Αλλά καλύτερα να μη μπούμε στις κοινωνικές προεκτάσεις της πραγματικής ιστορίας, γιατί δεν θα τελειώσουμε ποτέ. Ας μείνουμε στο χώρο των τεχνών και του θεάματος που είναι πολύ πιο ανώδυνος αλλά και ενδεικτικός του τι έχει απήχηση στον κόσμο. Θα κλείσουμε λοιπόν μ’ ένα απόσπασμα από το ποίημα που έγραψε η Bonny Parker για την ιστορία τους (θα μου συγχωρέσετε την αδέξια, κάτι σαν, μετάφραση) και που αναφέρεται και στην ταινία. Επίσης θα δούμε κι ένα βίντεο κλιπ με τη μελοποίηση μιας εκδοχής του ποιήματος στα γαλλικά που έγινε λίγους μήνες μετά την προβολή της ταινίας. Τη μελοποίηση έκανε ο Serge Gainsbourg και το ερμηνεύει ο ίδιος μαζί με την Brigitte Bardot.

Είδαμε στην αρχή κάποιες σκηνές της ταινίας με την Faye Dunaway, θα δούμε τώρα κι ένα κλιπάκι με την Brigitte Bardot. Καθόλου άσχημα, αν σκεφτεί κανείς ότι μιλήσαμε για τον σεξουαλικά μπλοκαρισμένο Clyde Barrow. Άλλα είπαμε, ήταν η εποχή της εναλλακτικής προσέγγισης των πραγμάτων. Ο κόσμος έκανε ένα καινούργιο ξεκίνημα με τη σύνοδο Ουρανού / Πλούτωνα και ακόμα ζούσε στην εποχή της αθωότητας, μέχρι που πολύ σύντομα έφαγε τα μούτρα του. Αλλά πάλι πάμε να ξεφύγουμε, γι’ αυτό ας γυρίσουμε στο ποίημα…

Τους αποκαλούν ψυχρούς δολοφόνους
Λένε ότι είναι άκαρδοι και μοχθηροί
αλλά εγώ το λέω με περηφάνια
ότι κάποτε γνώρισα τον Clyde
όταν ήταν ειλικρινής και ακέραιος και καθαρός.
Αλλά οι αστυνόμοι φέρθηκαν ανόητα
Τον τράβαγαν κάτω
και τον έκλειναν σε κλουβί.
Μέχρι που μου είπε,
«Δεν θα γίνω ποτέ ελεύθερος
Γι’ αυτό θα συναντήσω μερικούς από αυτούς στην κόλαση».Ο δρόμος ήταν τόσο αμυδρά φωτισμένος
Δεν υπήρχαν σήματα να σε καθοδηγήσουν
Αλλά αυτοί πήραν την απόφασή τους
Κι αν όλοι οι δρόμοι δεν βγάζουν πουθενά
Δεν θα τα παρατήσουν μέχρι να πεθάνουν.(Bonnie Parker από το «Τέλος της Διαδρομής»)

Δημήτρης Αντωνιάδης

——————————-

Σημειώσεις

1. Η ημερομηνία προβολής της ταινίας δίνεται στο Internet Movies Database
Bonnie and Clyde (1967) – IMDb

2. Ο γενέθλιος χάρτης του Warren Beatty είναι από τη βάση δεδομένων του Myhoroscope
Warren Beatty – Horoscope and natal charts of celebrities. Famous people database

Leave a Reply